2010. november 25., csütörtök

First week of SEP Part 1

El se hiszem...ma végre befejeztük az SEP első hetét!!
Iszonyatosan fárasztó volt, és még hátra van egy hét, nem beszélve arról hogy vasárnap kapásból elméleti vizsgával kezdünk...pffff :S

Na de kezdjük az elején: tehát vasárnap reggel 7:30kor belecsaptunk a lecsóba :D Safety and Emergency Procedures :D Nem nagyon tudtuk mire számítsunk, de az előző csoport azt mondta hogy az első hét buli, teli szimulátorozással ami tök jó meg vicces, úgyhogy élvezzük ki, mert utána a második hét csak és kizárólag száraz elmélet lesz... Szóval aránylag pozitívan álltunk neki a hétnek :) Felkészítettek hogy minden szabad percünket pihenéssel töltsük mert nagyon fárasztó lesz: hát abszolút igazuk volt...

Reggel legelőször is megismertük a három trainer-ünket: Gillian-t, Dave-t és Zoe-t, majd megtanultunk pár alapfogalmat a repülőgéppekkel kapcsolatban. Azt tudni kell hogy mi A380-as csoport vagyunk, tehát csak egy gépre leszünk kiképezve, ellenben a Main fleeten azt hiszem 3 vagy 4 gépet tanulnak a többiek. Ez soknak tűnhet de nem az, mert kicsi az eltérés közöttük, ráadásul a 3-4 gép tananyaga együtt majdnem annyi mint a mi behemótunké :D Szóval nem tanulunk kevesebbet egyáltalán, sőt....

A bemutatkozások után egyből lementünk a szimulátorokhoz! Hát az "elállt a lélegzetünk" kifejezés nem tükrözi eléggé mennyire el voltunk ámulva attól amit láttunk...

A szimulátorok



Egy óriási terem, közepén egy hatalmas medencével és három "fél" repülővel...Gyönyörűszép, csodálatos és még annál is jobb! :) Mondtam már hogy a Qataros újoncok ide járnak át Dohából gyakorlatozni?? Na hát ennyire jó, korszerű és egyedi a mi Training College-unk :D
A három gépből kettő Boeing, ezeken is tanulunk, mert ezek mozognak is (erről később), az A380as sajnos nem...Dehát ez legyen a legkevesebb... :)


A kétemeletes csodagép a miénk :)

Ezek a szimulátorok mind eredeti gépek voltak fénykorukban, tehát a belsejük teljesen megegyezik a működőképes madarakéval. Körbevezettek minket mindegyiken, megmutatták a pilótafülkéket, a gépek felépítését hogy miről fogunk ezen a héten tanulni, stb. Aztán jött egy kis repülés, ahogy ők nevezték: flight to remember :D Egy vészhelyzeti evakuálást csináltak nekünk, és hát elhihetitek hogy elég élethű volt a dolog...elmentek a fények, rázkódott ide-oda a gép fel-alá-jobbra-balra, az egész kabin megtelt füsttel, mindenféle félelmetes hangok és sikoltozások jöttek innen-onnan, közben a trainerek ordibáltak (úgy ahogy evakuálásnál kell) szóval jó kis bemutatót tartottak, mindenkinek megjött a kedve az SEP-hez :D

Ezután a sok izgalom és újdonság után lehűtöttek minket egy kis elmélettel: következett röpke 2 óra elmélet, megtanultuk a váratlan evakuálási technikákat, amikor valami olyan dolgot észlel a Kapitány hogy rögtön ki kell menekíteni mindenkit. Ez lehet a felszállópályára menve, közvetlenül felszállás előtt vagy már felszállás után amikor rögtön vissza kell menni a reptérre. Ennek a három fajtának kisebb eltéréssel de más és más a technikája, úgyhogy ezeket szépen átvettük lépésről lépésre. Elsőre elég komoly témának tűnt, dehát nincs elvesztegetnivaló időnk, azért kell ennyire sietni hogy minél hamarabb repülhessünk :D
Az egyik szimulátor belsejében (Ancsi figyel a trainer-re)
Mutattak egy-két repülőgép szerencsétlenséget is, nem elrettentésképp, hanem tanulságképp. Ettől függetlenül azért mindenkinek összeszorult a gyomra... Minden baleset több, egymástól különálló hibából állt, amelyeket mi mind elemeztünk és természetesen megtanultuk hogy emiatt a hibák miatt később hogyan változott a nemzetközi szabályzat. A mai szabályokhoz képest ezek a hibák mostmár fatálisnak tűnnek, de akkor nyilván nem voltak azok... A lényeg hogy mi már tudunk bánni a helyzettel! :)

Az első napot az ajtók tanulmányozásával zártuk, megtanultuk kinyitni és becsukni őket elektromosan és manuálisan...Ez így elsőre egyszerűnek tűnhet, de nem az :D Ez nem egy szokványos ajtó az biztos...Kb 3 órát töltöttünk vele, megvizsgáltuk kívül-belül és persze gyakoroltunk. Az Emirates kiképzés azért is híres többek között mert rengeteg a gyakorlati oktatás: amit megtanítanak elméletben azt rögtön megmutatják gyakorlatban is, legyen az egy tűzeset vagy egy mentőmellény. Tényleg mindent látnunk kell élőben, ez az alapja az egésznek: meg kell tapasztalnunk hogy mivel hogyan kell bánni, hogy élesben már ne legyen vele gond és ne kelljen azon gondolkodni hogy ilyen esetben most mit kell tennem? Bár nem mondom hogy azért teljes nyugodtsággal fogok kezelni mondjuk egy tűzesetet a repülőn, de tudom mit kell tennem, tudom hogy milyen eszközökre van szükségem és hogy hol találom azokat, mert elgyakoroltam többször is, és persze tudom a szabályokat hogy kinek mit kell mondanom, kit kell hívnom stb. A repülőn nincs idő gondolkodni, ott csak egyszer lehet hibázni...Ezért veszik ilyen komolyan ezt az egészet, megjegyzem teljesen érthető módon.

Reggeli álmos, de azért izgatott mosoly a "repülés" előtt :D

Amúgy iszonyat mennyi szabály van: minden egyes lépésünkre, szavunkra, hanglejtésünkre, mozdulatunkra figyelni kell, mert rettentő szigorúan megvan minden helyzetre az eljárás hogy mikor mit kell tennünk, legyen az csak egy ajtónyitás vagy egy sivatagi vészhelyzeti landolás. És pontosan azért van ennyi szabály, hogy ki tudják szűrni a hibákat...Csak akkor is nehéz, mert rettentő sok az új információ iszonyú rövid idő alatt, ráadásul mindez angolul, teljesen új és idegen repülési szakszavakkal, kifejezésekkel és technikákkal, amit nemcsak hogy meg kell tanulnod, de gyakorlatban is rögtön meg kell mutatnod mit tudsz...Úgyhogy nem könnyű!! :D De nem panaszkodom, mert nagyon élvezem,  nem gondoltam volna hogy ennyire tetszeni fog :)

Szóval az első nap hosszú volt, nagyon érdekes, de amit még a hét tartogatott....
Azt majd megtudjátok holnap...
 :)



2 megjegyzés:

  1. Lájk! Ancsi hazajössz és te leszel a szuperhéró! :) Hajrá!

    VálaszTörlés
  2. Hát ez tényleg nagyon izginek tűnik így, és milyen nagy ötlet ez a blog :)))) Szuper vagy és csak ügyesen! Szépen írogassál ide is mindenről amikor csak tudsz :)))))))

    VálaszTörlés