Attól függően hogy melyik ajtóhoz vagyunk beosztva, mindenki felelős a repülőn egy bizonyos területért. Például ha ML3 vagyok, akkor én az 59-től a 68-ig sorig, ABCDE székeken ülő utasokért vagyok felelős, beleértve 2 wc-t. Ha már ezt az ajtót hoztam fel, akkor maradjunk is ennél a példa kedvéért!
Tehát miután a crew, a legénység felszállt a gépre, a Purser bemondja a hangosbemondón, hogy mindenki elkezdheti az ellenőrzéseket. Ez azért fontos, mert addig nem kezdhetjük el míg rajtunk kívül bárki más is fenn van a gépen (például szerelők, az ételért felelős személyzet) Ha mindenki elhagyta a gépet, akkor tájékoztatják a Pursert hogy a gép indulásra készen áll, így mi is elkezdhetjük a munkát.
Tehát a check-ek lépésről lépésre:
1. Először is mindenki kiveszi a széke alól a Checklist-et: ez egy laminált papír, amit a Repülési Hatóság adott ki segítségképp: rajta van hogy miket kell ellenőriznünk indulás előtt. Ezt nem kötelező használni, de szinte mindig mindenkinek a kezében ott van, mert annyi mindenre kell odafigyelni hogy képtelenség mindent fejben tartani, így jól jön néha "puska" :)
2. Ellenőriznünk kell hogy a székünknél lévő belső telefon működik-e: egy számkombinációt lenyomva be kell mondani a hangosbemondóba hogy "ML3 PA check" (a PA Public announcment-t jelent, magyarul hangosbemondót, tehát ha ezt a funkciót használom akkor az egész gépen hallani lehet amit mondok; ezt általában a Purser és a Kapitány szokta használni amikor az utasokat köszöntik illetve tájékoztatják pl felszállás/leszállás előtt/után)
3. A vészhelyzet esetén használandó eszközök ellenőrzése: oxigénpalackok, tűzoltó készülék, zseblámpák, saját mentőmellény és a füst elleni maszk (nem írom le hogy miket kell megnéznünk mert akkor tényleg nagyon hosszú lenne ez a bejegyzés, lényeg az hogy mindegyiknél másra kell figyelni)
4. Ezek után jön a kabinom: először is be kell nézni a székek alá, a székek és géptest közé, ha a székek a fal mellett vannak akkor a szék és fal közé: magyarul minden apró kis rést ellenőrizni kell, mert ide a legegyszerűbb elrejteni bármit is. Szerencsére eddig én csak szemetet találtam, de minden amit találunk gyanús lehet, így nagyon oda kell figyelni. A székellenőrzés következő lépéseként minden egyes ülés előtti zsebet ki kell nyitnunk és belenéznünk, közben ellenőriznünk kell hogy a székeken ott találhatók-e a takarók, fülhallgatók és a párnák, illetve ha a sötétítő le van húzva akkor ki kell nyitogatnunk azt is.
5. A székek után jönnek a csomagtárolók: fel kell állni a székekre és egyesével belenézni mindegyikbe, illetve ki kell nyitogatni az összes szekrényt és fiókot amiket tárolóként használunk.
6. A wc-k ellenőrzését is körültekintően kell végezni, bár az első és legfontosabb része a dolognak a füstjelző működésének az ellenőrzése. Mindenhova be kell nézni, a kukától kezdve a tükör mögé mindenhova.
Az összes ellenőrzésre elejétől a végéig 8 azaz NYOLC percünk van. Nagyon kevés...Folyton azt hangoztatják hogy mennyire fontos a biztonság, mégis nevetséges hogy ennyi mindenre ilyen kevés időnk van. Általában ha Dubaiból indulunk, néha 10percet is kapunk, sokkal nyugisabb az egész, de ha külföldön szállunk fel van hogy kevesebb idő jut minderre...Mondjuk 5 perc! És ha esetleg a telefonos ellenőrzéskor azt mered mondani hogy még nem végeztél és adjanak még 2 percet, akkor a Purser fel van háborodva hogy mégis mit csináltál eddig hogy nem végeztél?? Persze nem minden Purser ilyen és általában inkább megvárják míg mindenki végez, de volt már rá példa hogy ki voltak akadva, mert nem végeztünk időben a check-ekkel...No comment!
Ja és arról nem is beszélve hogy ML2 és ML4 pozíció ráadásul a konyháért is felelős, tehát a 8 perc alatt a kabin ellenőrzés mellett a konyhát is le kell csekkolni, ami egyszerűen fizikai képtelenség. Én ezt eddig egyszer csináltam, jól el is csúsztam az idővel, ráadásul a Purser is folyton stresszelt hogy igyekezzek, siessek, nincs erre idő, csináljam, gyorsabban, még csak itt tartok?! Na akkor majdnem kiborultam :D De szerencsére a kollégák nagyon rendesen voltak, úgyhogy besegítettek a végén és mindennel végeztem. Ráadásul ki is voltak akadva a Purser miatt hogy miért csesztet állandóan, hiszen mindenki tudta hogy új vagyok és most csinálom először! Na mindegy, ezúton is üzenem a kedves hölgynek, hogy azóta nem akarok ML2 és ML4 lenni, mióta ilyen kellemes emlékeket hagyott bennem :S
Ha mindennel végeztünk akkor meg kell várni a Purser hívását, amikoris egy konferenciabeszélgetés keretében mindenkitől megkérdezi hogy elvégezte-e az ellenőrzéseket: ha rám kerül a sor, be kell mondanom hogy "ML3 safety and security checks are fine" Vagyis hogy az én területem biztosítva van.
Láthatjátok hogy elég részletes és körültekintő ellenőrzéseket végzünk minden indulás előtt, természetesen mindent a biztonság érdekében! A Repülési Hatóság azért előszeretettel szeret minket tesztelni: mindenféle gyanús dolgot elrejtenek a gépen, és ha nem találod meg nagyon nagyon nagy bajba kerülsz... Legtöbbször mobiltelefont, kis csomagokat illetve késeket dugnak el, természetesen olyan helyekre hogy nehéz legyen észrevenni, megtalálni. Ha megtalálod őket akkor jól hátbaveregetnek hogy de ügyes voltál, ha viszont nem, az elég ciki...Vagy újra kell csinálni a traininget, vagy (ami gyakoribb) kapásból kirúgnak!
Sajnos nemrég az én járatomon is történt egy hasonló eset, ami mint utóbb kiderült nem teszt volt, így még ijesztőbb a dolog. Éppen Sydney-ből Aucklandbe tartottunk, az utasok már szálltak fel a gépre, én épp a konyha mellett álltam, amikor megszólalt az egyik hívócsengő. Épp indulni akartam volna megnézni hogy mit szeretne a kedves utas :D (általában vizet kérnek, vagy fel kell akasztani a kabátjukat, esetleg segíteni kell elpakolni a csomagokat, stb) amikor a cseh kollégám mondta hogy hagyjam, majd ő kimegy, úgyis az ő területe. Úgyhogy maradtam a helyemen. Amikor jött visszafelé a lány láttam rajta hogy valami nincs rendben, hullasápadt volt, mondta hogy menjek be vele a konyhába. Bementünk és előhúzott egy hatalmas konyhakést! Meghűlt a vér az ereimben :S Azt mondta hogy egy utas találta az előtte lévő ülészsebben...Nagyon nagy éles pengéje volt, kék-fehér nyéllel, tehát semmiképp sem egy korábbi járatról maradhatott ott, mert mi nem használunk ilyen kést...Egyáltalán, a gépen semmilyen éles eszköz nem található, a kések amiket adunk étkezésnél totál tompák, csak marcangolni lehet vele az ételt, vágni nem... A cseh lány azt mondta hogy ellenőrzött minden ülészsebet és nem vett észre semmit, viszont pont az alatt az ülés alatt ki volt nyitva a mentőmellény, úgyhogy hívott egy szerelőt hogy nézze meg, és azt mondta hogy miután a szerelő elment, nem csekkolta le újra a területét...Tehát nagy valószínűséggel ő rejtette oda...Rögtön hívtuk a Pursert, totál kiakadt ő is...Beszélt az utassal, jegyzőkönyvet írt, elég komoly dolog kerekedett az ügyből. Sajnos azóta sem tudom hol tart az ügy, a cseh lány mindenesetre nagy bajban van :S Ha megtudok valamit, majd leírom, de remélem azért nem fogják elbocsátani :S Szegény nagyon maga alatt volt a történtek után...nem csodálom
Hogy ne ilyen borúsan fejezzem be ezt a bejegyzésem, csatolok néhány képet az auckland-i kiruccanásunkról: elmentünk egy híres belga sörözőbe kagylót enni, ami isteni finom volt, aztán kikötöttünk egy brazil születésnapi partin, ami szintén jó kis buli volt :D
Boni és Kae |
A kagylók |
Szülinapi buli brazil módra |
Gustavo és Boni |
Brazil élőzene |
Hát ez nem semmi, hogy mennyi mindent kell csinálnotok, és hogy ilyen nagyon kevés idő van mindezekre.
VálaszTörlésRemélem a cseh lánykát nem rúgták ki emiatt, de ez krimibe illő rész volt. Mondtam már, hogy könyvet kellene írnod? :)))Sok puszi.
Még mindig szuper vagy, jó olvasni.