2013. március 17., vasárnap

Enjoy Business class!

Ne haragudjatok hogy az elmúlt két hónapban nem sikerült új posztot írnom, sajnos a repült óráim száma elég előteljesen megugrott az utúbbi időben! Az átlag havi 80-90 órámhoz képest a január/ február/ március hónap mind 100 óra felett végzett...A rekordot így is a március viszi 120 repült órával, ami rengetegnek számít! Tehát el tudjátok képzelni hogy a repülésen és az alváson kívül sokmindenre nem jutott időm! (Azért februárban sikerült beiktatnom egy rió de janeiro-i nyaralást, de erről később :) )

Sokan kérdeztétek és érdeklődtetek hogy milyen is a Business class-en dolgozni, mennyiben más mint az Economy-n, mi a különbség a két szervíz között, milyenek az utasok, stb... így úgy döntöttem egy teljes bejegyzést szánok a dolognak!

Napfelkelte a magasból
Tehát az "emeleten" -ahogy mi hívjuk- augusztus óta dolgozom. Anno alig vártam hogy végre előléptessenek, már nagyon belefáradtam a turistaosztályba...fizikálisan és mentálisan is sokkal megterhelőbb ott dolgozni! Az állandó fel-lehajolgatások a tálcákért rendesen igénybevették a hátam és hát az a 427 utas sem könnyítette meg a helyzetem :) Egyszerűen fejben fárad el az ember, folyton rohangálni kellett valamiért, például ha "betévedtem" a kabinba az tuti hogy legalább tíz kérés jött minden oldalról: ez kell, az kell, amaz kell! Persze nem panaszkodom, hiszen ez a munkám, azért fizetnek hogy kiszolgáljak mindenkit, de egy idő után, pontosan egy év és hét hónap után azért besokall az ember! Engem sajnos az átlaghoz képest későn is léptettek elő (persze nem a profilom miatt, az makulátlan :) ) az A380 problémái miatt: pont akkor tört ki a botrány a repülő szárnyproblémái miatt, így havi két-három gépet el kellett vinnie a cégnek tesztelésre hogy meggyőződjenek róla, biztonságos a működésük Ez azt jelentette hogy befagyasztottak minden tanfolyamot és mi is sokkal kevesebbet, csak havi 60-70 órát repültünk (ez tavaly év elején történt) Tehát hiába kaptam meg januárban a gratuláló e-mailt hogy átvettek business-re, a tréningre sajnos csak július végén osztottak be!

A szervíz maga teljesen más mint a turistaosztályon, leginkább úgy néz ki mint egy éttermes kiszolgálás. A menün előétel,- főétel,- és desszertválaszték is van, a borlapon pedig fel van sorolva az összes alkoholos ital amit felszolgálunk: pezsgőtől koktélokon át borokig szinte mindent. A műanyag tálcák itt is megmaradtak de egy kis terítővel diszkréten le vannak takarva legalább... :) Műanyag tányérok helyett minden porcelán, műanyag poharak helyett csak üvegpoharak vannak!

Az ülések hátulról nézve
A kabinban maximum 76 utas fér el, ami az jelenti hogy egy crewra körülbelül 12 utas jut, őket kell az elejétől a végéig kiszolgálni. Megérkezéskor mindenkit köszönteni kell, elvenni és felakasztani az esetleges kabátját, bemutatkozni majd ismertetni a szék funkcióit, mi hol található és hogy kell használni!


A széken található párna, takaró illetve fülhallgató, előtte pedig egy hatalmas érintőképernyős Tv amihez van a képernyő alatt egy vezetékes távirányító. A szék mellett van egy minibár mely tartalmaz egy poharat, egy üveg vizet, kétféle szénsavas üdítőt, egy rostos üdítőt illetve egy üveg szénsavas vizet- természetesen kérésre újra kell őket töltenünk. A minibár mellett található egy vezeték nélküli irányító amivel a szék helyzetét lehet változtatni- ha valaki aludni szeretne teljesen le lehet hajtani vízszintesbe és egy matracot biztosítunk hogy még kényelmesebb legyen az alvás. A minibár feletti csomagban egy pár zokni és szemellenző taláható és persze minden üléshez tartozik menü is.

"Sweethearts" azaz a nászutas székek - dupla ülések pároknak, de fallal elválaszthatók

Az utasok érkezés után -még földön- kezdődik a Welcome drink szervíz, ami azt jelenti hogy végigkínálunk mindenkit narancslével, almalével vagy pezsgővel. Hosszú járat esetén, ami több mint 8 órát jelent, mindenki kap egy kis neszeszert, amiben mindenféle piperecucc van: fogkefe, fogkrém, parfüm, testápoló, kézkrém, stb. Még felszállás előtt kapnak forró törölközőt is amivel felfrissíthetik magukat!

Ahogy a biztonsági öv-jel elalszik, elkezdődik a szervíz ami így néz ki: (jelen esetben mondjuk vacsora)
1. vacsora előtti italrendelés felvétele
2. italok kiszolgálása egy kis tál mogyoróval
3. ételrendelés felvétele
4. takarítás az italok után
5.elkezdődik a kabin első felének kiszolgálása:
    az asztalok előkészítése- minden asztalra terítő kerül
6. a tálcák kiosztása az előételekkel
7. fehérbor, vörösbor, pezsgő és extra víz kínálása (ez úgy történik hogy az egyik boroskosárba, aminek 3 tartója van beleteszünk kétféle fehérbort és pezsgőt, a másikba kétféle vörösbort és vizet, majd a kabinba menve egyesével mindenkit megkínálunk - ez két embert igényel egy-egy oldalon)
8. a kabin második felének kiszolgálása: asztalok előkészítése
9. tálcák kiosztása előételekkel
10. fehérbor, vörösbor, pezsgő és extra víz kínálása
11. (a szervíz ezen pontján minden utas megkapta a tálcáját)
      az előételes tányérok leszedése, majd a főételek kiszolgálása
12. második kör fehérbor, vörösbor, pezsgő és extra víz
13. extra kenyér kínálása
14. elkezdődik a tálcák leszedése
15. desszert rendelés felvétele
16. desszertek kiosztása
17. kávé/ tea  rendelés felvétele
18. kávé/ tea kiosztás
19. koszos edények és poharak leszedése, takarítás

Hát valahogy így nézne ki :) Ez így leírva elég bonyolultnak tűnik, az elején én is eléggé el voltam veszve,de ha belejön az ember nagyon tud pörögni a dolog! Teljes utasszámmal és jó crew-val (mert persze vannak lustábbak is...) akkor 2 és fél óra alatt meg tudunk így mindenkit etetni! Az is sokat számít hogy a felettesek mennyit segítenek: egy SFS mindig velünk van, tehát ő általában segít az italok kiszolgálásánál és a borok kínálásánál, de egy zűrösebb úton a nagyfőnök, a Purser is beszáll a munkába. Általában akkor lassul be a dolog amikor elkezdjük a főételeket kiosztani, mert sajnos három ételből csak egy van előre kitálalva, a másik kettőt ott helyben kell tálalni, ami nagyon sok értékes időt elvesz... Vannak könyebb járatok, mint például az ausztrálok amiken az utasok nem sok extra dolgot szeretnének, így általában hamar végzünk. Ezzel szemben az európiai, főleg a francia és az angol járatok elég zűrösek, mindenki megállás nélkül iszik, és nem egyféle hanem ötféle italt kérnek... először egy koktélt, aztán fehérbort az előételhez, vöröset a főételhez, egy portot a sajttálhoz és egy konyakot a teájához...Na persze, nem elsőosztályon vagyunk Haha És persze aztán pörölnek velünk hogy lassú a szervíz... Haha Az ázsiai járatok könnyebbek, viszont ott pluszkajákat kell a tálcára tennünk (forró leves jár minden előételhez és kétféle szósz) így azok hírhedten nehezek- én kettőt nem is nagyon bírok kivinni, mint ahogy mindig szoktam, hanem csak egyesével... De legalább általában nincs full kabin és az utasok is normálisak :)

"Esetleg megkínálhatjuk egy francia 2010-es Chateauneuf-du-Pape vörösborral a híres La Font de Michelle borászatból?"
Ha már itt tartunk az utasokat tekintve is nagy a változás :) Rengeteg az egyedül utazó üzletember akik még az úton se hagyják abba a munkát, így leginkább nyugalmat szeretnének étel meg ital helyett- amúgy is mivel szinte mindig business-es utaznak, már kívülről tudják a menüt így nem hatja meg őket annyira a szervízünk! Sok a nyugdíjas, jól szituált házaspár is,akik nagyon aranyosak és lelkesek, ők a leghálásabbak- alig mernek valamit is kérni tőlünk. Gyakran találkozom kisgyerekes családokkal is akik inkább megfizetik a sokkal drágább business jegyet csak hogy egy kicsivel kényelmesebben utazzanak- abszolút megértem őket... Sztárok sajnos nem sűrűn fordulnak meg nálunk, eltekintve pár focistától (Fabio Cannavaro, Steven Gerard) és ázsiai színésztől. A nagyágyúk azért csak első osztályon utaznak... Legutóbb például Kimi Raikonnen volt az elsőn velünk, de csak a járat után tudhattuk meg hogy velünk utazott...A Purser túl komolyan vette a "magánélet sérthetetlenségét" és még a crew-nak sem mondta el ki utazott velünk aznap, csak utólag (nyilván az első osztályos crew-nak meg lett mondva hogy tartsák a szájukat). Persze az alap hogy nem kérünk fotót senkitől, hisz az azért elég tolakodás lenne ha mind a 28an odaállnánk képért, de azért egy röpke pillantást csak vethetünk rájuk... Anno a Ryan Gosling+ Eva Mendes páros mellett is csak elsétáltam hogy rájuknézzek, de már ez nagy élmény volt :D Na mindegy, sűrűbben kell az első osztály felé járnom, az biztos.

Nem minden kollégával felhőtlen a viszony....

... de azért megoldjuk a magunk módján :)

Ami meglepő volt számomra hogy sokkal több magyarral találkozom itt, mint anno turistaosztályon. 2 év alatt háromszor találkoztam economy-n hazaiakkal, itt ez 7 hónap alatt máris sikerült. :) Egy magyar doktornő Londonba utazott velem, egy fiatal pár Bangkokba készült nyaralni, legutóbb pedig egy idős házaspár tartott hazafelé Auckland-ből- na ők nagyon örültek nekem mert egy szót nem beszéltek angolul, nem is értem hogy jutottak el Új-Zélandig :D Mindenesetre nagyon kedves volt mindenki, kíváncsiak voltak a munkára és hogy van-e honvágyam (IGEN!) és mindenki állította hogy mennyire büszkék rám hogy kis hazánkból is el tudott valaki helyezkedni ennél a nagy cégnél! Bár én egyike vagyok annak a 100 magyarnak aki itt dolgozik, azért jólesett az elismerés :D

A kép kedvéért Alex viccelődött a borosüveggel....

...aminek a végén tényleg le is öntött :D A jó francia bor...

5 megjegyzés:

  1. Szia Anett!
    Ma találtam rá a blogodra, de egy délután alatt el is olvastam. :) Közben rájöttem, hogy ezt az egész "légiutaskísérősködést" nekem találták ki. Egyszerűen imádok utazni, más kultúrákat és embereket megismerni. 17 éves vagyok és jövőre érettségizek, utána ki szeretnék menni 1 évre az USA-ba au pair-nek. Nincsen semmi tapasztalatom a vendéglátásban, szerinted éredemes elmenni 6-8 hónapra hajóra dolgozni referenciaként? Nem nagyon szeretnék fapados légitársasághoz menni... igazából baromi jó lenne az Emirates-hez bekerülni :) Te mit szeretnél csinálni miután abbahagyod ezt? Egyáltalán milyen lehetőségek vannak?
    Köszönöm, Sári

    VálaszTörlés
  2. Szia Sári!
    Hát ha szeretsz utazni és más emberekkel megismerkedi, akkor ez a munka tényleg neked való :) Amikor én jelentkeztem azt hiszem 20 vagy 21 év volt a minimum korhatár úgyhogy még ráérsz dönteni!
    Az USA-ban való au pair-kedés szerintem szuper ötlet,az angol nyelvtudás mostmár mindenhol alap, természetesen itt is...
    Vendéglátós tapasztalatot abszolút nem várnak el, én már találkoztam itt színésztől és énekestől kezdve archeológuson és újságírón át orvossal és nővérrel is, nagyon széles a spaletta! Csak és kizárólag rajtad múlik hogy el tudod-e hitetni a felvételiztetőkkel hogy alkalmas vagy-e a munkára, a háttér nem számít. Tehát referencia szempontjából lényegtelen, én viszont mégis ajánlanám hogy "kóstolj bele" a vendéglátásba egy kicsit, hiszen a stewardess-kedés végülis erről szól. Ha pár hónapot eltöltessz egy étteremben, kávézóban vagy akár hajón, tuti látni és érezni fogod, hogy szereted-e ezt a légkört vagy nem. De persze ez csak egy ötlet semmi több :)
    Hogy mit csinálok Emirates után? Még képlékeny a dolog...Sokan átmennek más légitársasághoz dolgozni, én viszont biztos vagyok benne hogy a földön szeretnék elhelyezkedni- ha befejezem a repülést akkor az egy életre fog szólni. De hogy merre, mikor és hova tovább? Fogalmam sincs! Mindenesetre referenciaként jól fog mutatni az Emirates-es munkavállalás, ebben biztos vagyok :)
    Remélem tudtam segíteni!
    Minden jót és sok sikert! :)
    Üdv, Anett

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm, igen tudtál segíteni és várom a következő bejegyzésed :)

    VálaszTörlés
  4. Szia Anett!

    Nagyon boldog születésnapot így utólag is! :) Nagyon szuper a blogod, mindig örülök az új bejegyzéseknek. :)

    Szép napot,
    Ildikó

    VálaszTörlés
  5. Tyű, ez a 380-as BC olyan mint valami ofisz, vagy kika áruház. Mármint hangulatilag. Hogy az AF, KLM 747-esei mennyivel levegősebbek! Most jövök rá, hogy nem is annyira a szolgáltatás, hanem a pazar helykínálat - és letisztultan elegántos design - az, amitől lukszus a flukszus Pedig alapvetően airbus drukker volnék, de ezt a székezést/belsőépítészetet - itt - nagyon eltolták.

    VálaszTörlés