Sokan kérdeztétek és érdeklődtetek hogy milyen is a Business class-en dolgozni, mennyiben más mint az Economy-n, mi a különbség a két szervíz között, milyenek az utasok, stb... így úgy döntöttem egy teljes bejegyzést szánok a dolognak!
Napfelkelte a magasból |
A szervíz maga teljesen más mint a turistaosztályon, leginkább úgy néz ki mint egy éttermes kiszolgálás. A menün előétel,- főétel,- és desszertválaszték is van, a borlapon pedig fel van sorolva az összes alkoholos ital amit felszolgálunk: pezsgőtől koktélokon át borokig szinte mindent. A műanyag tálcák itt is megmaradtak de egy kis terítővel diszkréten le vannak takarva legalább... :) Műanyag tányérok helyett minden porcelán, műanyag poharak helyett csak üvegpoharak vannak!
Az ülések hátulról nézve |
A széken található párna, takaró illetve fülhallgató, előtte pedig egy hatalmas érintőképernyős Tv amihez van a képernyő alatt egy vezetékes távirányító. A szék mellett van egy minibár mely tartalmaz egy poharat, egy üveg vizet, kétféle szénsavas üdítőt, egy rostos üdítőt illetve egy üveg szénsavas vizet- természetesen kérésre újra kell őket töltenünk. A minibár mellett található egy vezeték nélküli irányító amivel a szék helyzetét lehet változtatni- ha valaki aludni szeretne teljesen le lehet hajtani vízszintesbe és egy matracot biztosítunk hogy még kényelmesebb legyen az alvás. A minibár feletti csomagban egy pár zokni és szemellenző taláható és persze minden üléshez tartozik menü is.
"Sweethearts" azaz a nászutas székek - dupla ülések pároknak, de fallal elválaszthatók |
Az utasok érkezés után -még földön- kezdődik a Welcome drink szervíz, ami azt jelenti hogy végigkínálunk mindenkit narancslével, almalével vagy pezsgővel. Hosszú járat esetén, ami több mint 8 órát jelent, mindenki kap egy kis neszeszert, amiben mindenféle piperecucc van: fogkefe, fogkrém, parfüm, testápoló, kézkrém, stb. Még felszállás előtt kapnak forró törölközőt is amivel felfrissíthetik magukat!
Ahogy a biztonsági öv-jel elalszik, elkezdődik a szervíz ami így néz ki: (jelen esetben mondjuk vacsora)
1. vacsora előtti italrendelés felvétele
2. italok kiszolgálása egy kis tál mogyoróval
3. ételrendelés felvétele
4. takarítás az italok után
5.elkezdődik a kabin első felének kiszolgálása:
az asztalok előkészítése- minden asztalra terítő kerül
6. a tálcák kiosztása az előételekkel
7. fehérbor, vörösbor, pezsgő és extra víz kínálása (ez úgy történik hogy az egyik boroskosárba, aminek 3 tartója van beleteszünk kétféle fehérbort és pezsgőt, a másikba kétféle vörösbort és vizet, majd a kabinba menve egyesével mindenkit megkínálunk - ez két embert igényel egy-egy oldalon)
8. a kabin második felének kiszolgálása: asztalok előkészítése
9. tálcák kiosztása előételekkel
10. fehérbor, vörösbor, pezsgő és extra víz kínálása
11. (a szervíz ezen pontján minden utas megkapta a tálcáját)
az előételes tányérok leszedése, majd a főételek kiszolgálása
12. második kör fehérbor, vörösbor, pezsgő és extra víz
13. extra kenyér kínálása
14. elkezdődik a tálcák leszedése
15. desszert rendelés felvétele
16. desszertek kiosztása
17. kávé/ tea rendelés felvétele
18. kávé/ tea kiosztás
19. koszos edények és poharak leszedése, takarítás
Hát valahogy így nézne ki :) Ez így leírva elég bonyolultnak tűnik, az elején én is eléggé el voltam veszve,de ha belejön az ember nagyon tud pörögni a dolog! Teljes utasszámmal és jó crew-val (mert persze vannak lustábbak is...) akkor 2 és fél óra alatt meg tudunk így mindenkit etetni! Az is sokat számít hogy a felettesek mennyit segítenek: egy SFS mindig velünk van, tehát ő általában segít az italok kiszolgálásánál és a borok kínálásánál, de egy zűrösebb úton a nagyfőnök, a Purser is beszáll a munkába. Általában akkor lassul be a dolog amikor elkezdjük a főételeket kiosztani, mert sajnos három ételből csak egy van előre kitálalva, a másik kettőt ott helyben kell tálalni, ami nagyon sok értékes időt elvesz... Vannak könyebb járatok, mint például az ausztrálok amiken az utasok nem sok extra dolgot szeretnének, így általában hamar végzünk. Ezzel szemben az európiai, főleg a francia és az angol járatok elég zűrösek, mindenki megállás nélkül iszik, és nem egyféle hanem ötféle italt kérnek... először egy koktélt, aztán fehérbort az előételhez, vöröset a főételhez, egy portot a sajttálhoz és egy konyakot a teájához...Na persze, nem elsőosztályon vagyunk Haha És persze aztán pörölnek velünk hogy lassú a szervíz... Haha Az ázsiai járatok könnyebbek, viszont ott pluszkajákat kell a tálcára tennünk (forró leves jár minden előételhez és kétféle szósz) így azok hírhedten nehezek- én kettőt nem is nagyon bírok kivinni, mint ahogy mindig szoktam, hanem csak egyesével... De legalább általában nincs full kabin és az utasok is normálisak :)
"Esetleg megkínálhatjuk egy francia 2010-es Chateauneuf-du-Pape vörösborral a híres La Font de Michelle borászatból?" |
Nem minden kollégával felhőtlen a viszony.... |
... de azért megoldjuk a magunk módján :) |
Ami meglepő volt számomra hogy sokkal több magyarral találkozom itt, mint anno turistaosztályon. 2 év alatt háromszor találkoztam economy-n hazaiakkal, itt ez 7 hónap alatt máris sikerült. :) Egy magyar doktornő Londonba utazott velem, egy fiatal pár Bangkokba készült nyaralni, legutóbb pedig egy idős házaspár tartott hazafelé Auckland-ből- na ők nagyon örültek nekem mert egy szót nem beszéltek angolul, nem is értem hogy jutottak el Új-Zélandig :D Mindenesetre nagyon kedves volt mindenki, kíváncsiak voltak a munkára és hogy van-e honvágyam (IGEN!) és mindenki állította hogy mennyire büszkék rám hogy kis hazánkból is el tudott valaki helyezkedni ennél a nagy cégnél! Bár én egyike vagyok annak a 100 magyarnak aki itt dolgozik, azért jólesett az elismerés :D
A kép kedvéért Alex viccelődött a borosüveggel.... |
...aminek a végén tényleg le is öntött :D A jó francia bor... |
Szia Anett!
VálaszTörlésMa találtam rá a blogodra, de egy délután alatt el is olvastam. :) Közben rájöttem, hogy ezt az egész "légiutaskísérősködést" nekem találták ki. Egyszerűen imádok utazni, más kultúrákat és embereket megismerni. 17 éves vagyok és jövőre érettségizek, utána ki szeretnék menni 1 évre az USA-ba au pair-nek. Nincsen semmi tapasztalatom a vendéglátásban, szerinted éredemes elmenni 6-8 hónapra hajóra dolgozni referenciaként? Nem nagyon szeretnék fapados légitársasághoz menni... igazából baromi jó lenne az Emirates-hez bekerülni :) Te mit szeretnél csinálni miután abbahagyod ezt? Egyáltalán milyen lehetőségek vannak?
Köszönöm, Sári
Szia Sári!
VálaszTörlésHát ha szeretsz utazni és más emberekkel megismerkedi, akkor ez a munka tényleg neked való :) Amikor én jelentkeztem azt hiszem 20 vagy 21 év volt a minimum korhatár úgyhogy még ráérsz dönteni!
Az USA-ban való au pair-kedés szerintem szuper ötlet,az angol nyelvtudás mostmár mindenhol alap, természetesen itt is...
Vendéglátós tapasztalatot abszolút nem várnak el, én már találkoztam itt színésztől és énekestől kezdve archeológuson és újságírón át orvossal és nővérrel is, nagyon széles a spaletta! Csak és kizárólag rajtad múlik hogy el tudod-e hitetni a felvételiztetőkkel hogy alkalmas vagy-e a munkára, a háttér nem számít. Tehát referencia szempontjából lényegtelen, én viszont mégis ajánlanám hogy "kóstolj bele" a vendéglátásba egy kicsit, hiszen a stewardess-kedés végülis erről szól. Ha pár hónapot eltöltessz egy étteremben, kávézóban vagy akár hajón, tuti látni és érezni fogod, hogy szereted-e ezt a légkört vagy nem. De persze ez csak egy ötlet semmi több :)
Hogy mit csinálok Emirates után? Még képlékeny a dolog...Sokan átmennek más légitársasághoz dolgozni, én viszont biztos vagyok benne hogy a földön szeretnék elhelyezkedni- ha befejezem a repülést akkor az egy életre fog szólni. De hogy merre, mikor és hova tovább? Fogalmam sincs! Mindenesetre referenciaként jól fog mutatni az Emirates-es munkavállalás, ebben biztos vagyok :)
Remélem tudtam segíteni!
Minden jót és sok sikert! :)
Üdv, Anett
Köszönöm, igen tudtál segíteni és várom a következő bejegyzésed :)
VálaszTörlésSzia Anett!
VálaszTörlésNagyon boldog születésnapot így utólag is! :) Nagyon szuper a blogod, mindig örülök az új bejegyzéseknek. :)
Szép napot,
Ildikó
Tyű, ez a 380-as BC olyan mint valami ofisz, vagy kika áruház. Mármint hangulatilag. Hogy az AF, KLM 747-esei mennyivel levegősebbek! Most jövök rá, hogy nem is annyira a szolgáltatás, hanem a pazar helykínálat - és letisztultan elegántos design - az, amitől lukszus a flukszus Pedig alapvetően airbus drukker volnék, de ezt a székezést/belsőépítészetet - itt - nagyon eltolták.
VálaszTörlés